donderdag 5 juni 2008

Monarchie

Een reportage in koppen. Tof. Met kroonprins Filip. Lap.
De Vlaamse beweging en het koningshuis, een liefdevolle verhouding is toch net iets anders. In koppen deze avond kan iedereen die het wil (ik beken, dat is inclusief mezelf) naar het verslag kijken van de 6 maanden (!) stalking van prins Filip door de VRT-nieuwsdienst. De prins zou ook op een aantal kritische vragen antwoorden, en deze keer is zonder de journalist in kwestie af te blaffen. Dat lijkt me al een hele stap voorwaarts voor onze toekomstige Koning.
Persoonlijk vind ik het koningshuis een puur anachronisme, al gaat het om een doorgedreven constitutionele monarchie waarin de macht van de Koning redelijk beperkt is. Het overgrote deel van de Vlaamse beweging denkt hier ook zo over, en een aantal radicalen hebben het zelfs tot een prioriteit gemaakt het koningshuis af te schaffen (bijvoorbeeld de acties van voorpost).
Dit lijkt mij geen goede zaak, het is pure tijdverspilling. Een discussie in de marge. De invloed van de monarchie is beperkt, daar actief tegen strijden zou ons enkel afleiden van het echte doel: de Vlaamse ontvoogdingsstrijd. Of die monarchie daar nu is of niet zal mij worst wezen. Ik zou er absoluut niet rouwig om zijn als dat laatste restje Ancien Regime ten onder gaat. Maar als ze daar in Laken willen blijven voortdoen, dan doen ze maar.
Met die dingen ga ik mij niet bezighouden, er zijn echt wel een pak belangrijkere kwesties dan dat.

Geen opmerkingen: